آیلتس یا تافل

آیلتس یا تافل

سخت تر یا ساده تر بودن آزمون آیلتس در برابر آزمون تافل داستان جالبی در میان زبان آموزان است. معمولا زبان آموزان برای هر امتحانی که درحال آماده شدن هستند ( آیلتس یا تافل ) تصور می کنند آزمون دیگر ساده تر است و اگر در آن شرکت می کردند شانس بالاتری برای بدست آوردن نمره بهتر می داشتند! بسیاری از این زبان آموزان و مدرسانی که در این زمینه اظهار نظر می کنند حتی سوال های آزمون دیگر را یکبار هم ندیده اند! اما آیا واقعا چنین چیزی درست است؟ در اینجا کوشش می کنیم نگاهی منطقی به این مساله داشته باشیم.

سردرگمی و نرسیدن به نتیجه مشخص در مقایسه دو آزمون آیلتس و تافل و تصمیم گیری برای انتخاب و گزینش یکی از آن ها در میان زبان آموزان بسیار به چشم می خورد. بسیاری از زبان آموزان یا متقاضیان شرکت در آزمون های آیلتس یا تافل این پرسش را دارند که “آیلتس آسان تر است یا تافل” یا “تافل سخت تر است یا آیلتس” و سوالاتی از این دست و البته پاسخ های متفاوتی هم به این پرسش ها داده می شود بدون اینکه در بسیاری از موارد حتی پاسخ دهنده از محتوا و چند و چون هر دو آزمون آگاهی کافی داشته باشد!

آیلتس سخت تر است یا تافل؟

پیش از همه می توان گفت این پرسش از پایه نادرست است و به همسنجی یا مقایسه سیب و پرتقال می ماند! سیب بهتر است یا پرتقال؟ ( Apples and Oranges ) چیزی به عنوان ساده تر بودن یا دشوار تر بودن معنای دقیقی ندارد و از یک آزمون دهنده به دیگری متفاوت خواهد بود. این دو آزمون آیلتس یا تافل همچون دماسنج هایی هستند که دما ( = سطح زبان آزمون دهنده و دانش ایشان ) را نشان می دهند و در واقع هر دو نشان دهنده یک چیز که همان سطح زبان یا دانش ایشان است هستند.

با این همه می توان در مهارت های گوناگون ( Speaking, Reading, Listening, writing ) این دو امتحان به شیوه ای که برای براورد سطح زبان آموز به کار گرفته می شود نگاهی داشت و مقایسه ای انجام داد.

چه امتحانی برای چه زبان آموزی احتمالا مناسب تر است؟

اگر در بخش لیسنینگ ( Listening ) یا مهارت های شنیداری مشکل جدی دارید و زمانتان هم برای آزمون کم است و کشور یا دانشگاهی که برای آن اقدام می کنید هر دو آزمون آیلتس و تافل را می پذیرد شاید بهتر باشد در تافل شرکت نکنید چرا که در تمامی مهارت های تافل بجز مهارت ریدینگ، فایل های شنیداری یا لیسنینگ وجود دارند درصورتیکه در آزمون آیلتس فایل های لیسنینگ تنها مختص بخش لیسنینگ هستند!

بنابراین اگر لیسنینگ شما ضعیف است احتمالا در آزمون تافل نه فقط در بخش لیسنینگ بلکه در بخش های اسپیکینگ و رایتینگ هم مشکل خواهید داشت چرا که از ۲ سوال رایتینگ تافل یکی با فایل صوتی و از ۶ سوال بخش اسپیکینگ تافل ۴ تای آن ( که دشوار ترین ها هم هستند! ) با فایل صوتی همراه هستند. پس شاید به نفع شما باشد که آزمون آیلتس را برگزار کنید.

از سوی دیگر اگر بخش واژگان ( Vocabulary ) شما و در پی آن بخش ریدینگ یا مهارت خواندن شما ضیعف است و زمان زیادی هم برای تقویت لغات خود ندارید شاید بهتر باشد آزمون تافل را برگزار کنید چرا که ریدینگ های آزمون آیلتس به نظر می رسد پیچیده تر، و متنوع تر از تافل باشند و واژگان دشوار آن ها نیز بیشتر باشد.

در بخش رایتینگ ( Writing ) یا مهارت نوشتن می توان گفت رایتینگ تافل ساده تر از رایتینگ آیلتس باشد به ویژه اگر قصد برگزاری آزمون آیلتس آکادمیک را دارید. آسان تر از آن جهت که بخش اول رایتینگ آیلتس آکادمیک ( Academic IELTS Writing Task 1 ) برای همه زبان آموز تازگی داشته و آمادگی برای آن بدون استاد خصوصی یا کلاس زمان بسیار درازتری نیاز خواهد داشت.

اگر اسپیکینگ ( Speaking ) یا مهارت های گفتاری شما ضعیف است و از نظر سرعت و زمانبندی در سخن گفتن، خلاصه کردن متن نوشتاری و شنیداری ( Listening ) مشکل دارید، تافل برای شما آزمون بسیار دشواری خواهد بود چون تمامی این عوامل در آزمون تافل از عوامل کلیدی به شمار می روند و بهتر است در آزمون آیلتس که با یک آزمون گیرنده رو در رو هستید شرکت کنید.

در پایان شخصا بر این باورم مقایسه این دو آزمون همان سخن Apples and Oranges است و از پایه نادرست. زبان آموز هدفمند و سختکوشی که در کلاس های حرفه ای و با مدرسانی کار آموخته راه خود را در پیش بگیرد می تواند با آرامش خاطر به هدف برسد و بهترین نمره ها را در هر یک از این دو آزمون کسب نماید.

به باور من بهتر است بجای تمرکز فراوان بر اینکه کدام آزمون را باید برگزار کنید تمرکز بر افزودن بر دانسته های خود و پدید آوردن عادت مطالعه روزانه در یک بازه چند ماهه داشته باشید تا بدون مشکل و سردرگمی به یک نمره درخشان در آزمون، چه آیلتس چه تافل دست یابید و البته مدرسان و استادهای تدریس خصوصی آیلتس و تدریس خصوصی تافل ماهر و دلسوزی در گروه آموزشی ما وجود دارند که شما را در این راه یاری خواهند داد.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *