آزمون تافل (TOEFL) یکی از معتبر‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی میباشد که در آن میزان تسلط زبان انگلیسی، غیر انگلیسی زبانان مورد سنجش قرار میگیرد.  هزینه این آزمون ۲۴۵ دلار است و هر دو هفته در مراکز مشخصی در کشورمان برگزار می گردد. در این مطلب به معرفی آزمون تافل و انواع آن میپردازیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معنی کلمه تافل TOEFL

کلمه  TOEFL کوتاه شده ی عبارتTest Of English as a Foreign Language  می باشد که به عنوان یک آزمون آکادمیک، جامع و معتبر جهت سنجش میزان دانش زبانی افراد در جهان مطرح شده و مورد استفاده قرار می گیرد. داشتن چنین مدرکی به عنوان یک اعتبار برای تحصیل در کالج، دانشگاه ها و موسسات آموزشی آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا و … ضروری میباشد و به همین دلیل تعداد زیادی از شرکت کنندگان آزمون تافل TOEFL کسانی هستند که می خواهند برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای خارجی بروند، اما معمولا افراد به این فکر می کنند که داشتن مدرک TOEFL بهتر است یا آیلتس؟

مقایسه تافل و آیلتس

در یک مقایسه ی کلی لازم است بگوییم که تافل توانایی شما را در درک و به کارگیری زبان انگلیسی با لهجه ی آمریکایی مورد سنجش قرار میدهد اما IELTS دانش زبانی شما را در سطح بین المللی ارزیابی می نماید، یعنی کسی که در آزمون آیلتس شرکت می کند، باید به اندازه ی کافی با لهجه های مختلف زبان انگلیسی و اصطلاحاتی که در سراسر کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می گیرد، آشنایی داشته باشد. کاربرد داشتن مدرک تافل تنها به امکان تحصیل در دانشگاه ها محدود نمی شود، بلکه برای مهاجرت های کاری نیز قابل استفاده خواهد بود و بسیاری از شرکت ها و موسسات دولتی آن را به عنوان یکی از ضروریات و شرایط اولیه استخدامی مطرح می نمایند.

تدریس خصوصی تافل TOEFL

آزمون تافل برای کسانی به وجود آمده است که زبان مادری آنها انگلیسی نیست و می خواهند دانش زبانی خود را بسنجند. همانطور که می دانید برای یادگیری زبان و شرکت در TOEFL راه های مختلفی وجود دارد؛ برای مثال استفاده از کتاب ها و منابع آموزشی، شرکت در کلاس های حضوری و یا استفاده از جلسات تدریس خصوصی تافل ، اما تشخیص اینکه کدام یک برای شما بهتر می باشد بر عهده ی خودتان است.

معمولا افرادی که تا حدی با زبان انگلیسی آشنایی دارند می توانند مطابق با یک برنامه ی شخصی به مطالعه ی منابع بپردازند. اما کسانی که از قبل زمینه و آمادگی لازم را نداشته باشند، شرکت در کلاس های حضوری در آموزشگاه ها را انتخاب می کنند. افرادی هم هستند که به دلیل اینکه بتوانند در وقت و هزینه های رفت و آمدی خود صرفه جویی نمایند، سعی می کنند از کلاس های آموزش خصوصی تافل استفاده کنند.

از این طریق مدت زمان یادگیری بسیار کوتاه تر از شرکت در دوره های ترمیک آموزشگاهی خواهد شد. زیرا مدرس با تمرکز بیشتر بر روی فرد زبان آموز می تواند با سرعت بیشتری مطالب را در اختیار وی قرار دهد و فرد یاد گیرنده نیز به دلیل اینکه توانسته است ساعات و محل برگزاری جلسات را خودش تعیین نماید، احساس راحتی و آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل تدریس خصوصی تافل بدون محدودیت سنی برای افراد شاغل، دانشجویان و کسانی که می خواهد در مدت زمان کمتری آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون TOEFL کسب نمایند، مناسب می باشد.

آزمون تافل چه انواعی دارد؟

بر خلاف آزمون آیلتس که با دو فرمت دانشگاهی (Academic) و کلی (General) ارائه می شود، آزمون تافل تنها با یک فرمت Academic (آکادمیک یا همان دانشگاهی)، اما این آزمون به سه صورت تافل اینترنتی IBT، تافل کتبی PBT و تافل کامپیوتری CBT برگزار می شود. در ادامه به توضیح هر یک از آنها به صورت جداگانه میپردازیم.

از تفاوت اصلی آزمون تافل با آیلتس هم در همین اینترنتی بودن آن است. برای جواب دادن به سؤالات تافل، باید از کامپیوتر ها و هدست های موجود در مراکز برگزاری آزمون استفاده کنید. جواب ها هم به طور مس

تقیم برای مؤسسه ی ای تی اس از طریق اینترنت ارسال می شود و توسط مصححین آن مؤسسه مورد بررسی قرار می گیرند.

آزمون تافل TOEFL کتبی (PBT)

تا قبل از سال ۱۹۹۸ این آزمون فقط به صورت کتبی برگزار می شد و مراحل برگزاری آن به ترتیب:

بخش شنیداری: در این بخش مهارت فرد در درک و تشخیص مکالمه های انگلیسی به لهجه ی آمریکایی سنجیده می شود، فرد شرکت کننده در آزمون تافل TOEFL باید بتواند مکالمات را به درستی تشخیص داده و درک کند. هم چنین باید بتواند سخنرانی های رسمی در مورد موضوعات علمی و دانشگاهی را که برای وی پخش می شود، به درستی درک کرده و به ۵۰ سوال مطرح شده در مدت ۳۵ دقیقه پاسخ دهد.

بخش نگارشی: مربوط است به پاسخگویی ۴۰ سوال در مورد گرامر و ساختار زبان انگلیسی و کاربرد کلمات صحیح در جای درست، که باید در مدت ۲۵ دقیقه به آنها پاسخ داده شود.

بخش درک مطلب: در این مرحله متقاضی ازمون باید به ۵۰ پرسش در مدت ۵۵ دقیقه پاسخ دهد، یعنی در ابتدا متون داده شده را مطالعه کرده و بتواند پاسخ صحیح سوالات را پس از درک مطلب پیدا کند.

آزمون تافل کامپیوتری  CBT

از انواع آزمون تافل ، آزمون تافل کامپیوتری است. این آزمون در ایران برگزار نمیگردد. این روش امتحانی بسیار شبیه امتحان تافل کتبی است، با این تفاوت که پشت کامپیوتر برگزار می‌شود. سوالات این امتحان تطبیقی بوده به این مفهوم که اگر پاسخ سوال اول غلط جواب باشد، سوال بعد ساده‌تر و امتیاز آن کمتر خواهد بود. در بخش شنیداری امکان دیدن سوالات مانند تافل کتبی وجود ندارد و بعد از شنیدن، سوالات روی صفحه ظاهر می‌شوند. در این امتحان زمان در دست داوطلب است. داوطلب یک زمان کلی در اختیار دارد که می‌تواند یک سوال را در ۱۰ ثانیه و یک سوال را در ۳۰ ثانیه پاسخ دهد که در بخش شنیداری تافل کتبی این کار امکان پذیر نیست. کارنامه این نوع از آزمون در مقایسه با امتحان ورقه‌ای که ۴۰ روز طول می‌کشد، خیلی سریعتر صادر می‌شودو در نهایت بالاترین نمره در آن ۳۰۰ است که نمره ۲۵۰ آن معادل نمره ۶۰۰ امتحان کتبی میباشد.

آزمون تافل اینترنتی  IBT

با پبشرفت و گستردگی اینترنت در مراکز برگزاری آزمون تافل زمینه برای برگزاری آزمون به صورت اینترنتی فراهم شد. سایر کشورهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، آزمون را به صورت کاغذی برگزار می کنند. آزمون تافل اینترنتی (iBT) هر ساله ۳۰ تا ۴۰ مرتبه در کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار می شود. زمان این آزمون ۴ ساعت بود و در ۴ بخش برگزار می شود. هر یک از مهارت های Reading (مهارت خواندن، یا همان درک مطلب)، Listening (مهارت شنیداری)، Speaking (مهارت گفتار، یا همان بیان شفاهی)، و Writing (مهارت نگارش) در آزمون تافل مورد سنجش قرار می گیرند و نمره هر مهارت بین ۰ تا ۳۰ و در مجموع بین ۰ تا ۱۲۰ است.

اعتبار آزمون تافل

اعتبار آزمون تافل به‌صورت رسمی دو سال است، به این معنی که تا دو سال پس از صدور نمره می­‌توان آن را به مرکز مورد نظر ارائه داده و از مزایای آن بهره‌مند شد، اما در صورت گذشتن این مدت باید مجددا در آزمون شرکت کرده و نمره‌ی جدیدی را کسب نمایید.

 مدرک و نمره تافل

نتیجه‌ی امتحان شما از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد البته که این نسخه با نسخه اصلی تفاوت‌هایی دارد که قابل سواستفاده برای افراد نباشد. همچنین اگر که شما تیک مربوط به دریافت نسخه­‌ی چاپی را در هنگام ثبت نام انتخاب کرده باشید یک نسخه برای شما ارسال می‌­شود البته این کارنامه قابلیت ارائه جهت اپلای در دانشگاه­‌ها را ندارد ولی می‌­توانید برای استفاده در رزومه­‌ی خود از آن بهره ببرید، همچنین اگر نیاز به نسخه‌ی ثانویه از این کارنامه را دارید می­‌توانید درخواستی مجدد ثبت کنید، با این تفاوت که اینبار مبلغ ۲۰ دلار به عنوان هزینه چاپ و ارسال از شما دریافت می­‌شود.

لازم به ذکر است که اگر تدریس خصوصی زبان انگلیسی برای آزمون تافل TOEFL را انتخاب نمایید، مدرس مربوطه راهنمای شما در انجام کلیه ی مراحل لازم برای شرکت در آزمون خواهد بود. نتایج ازمون CBT بعد از ۱۰ روز به صورت آنلاین قابل مشاهده می باشد و نمرات کسب شده ی شما تا مدت دو سال دارای اعتبار خواهد بود.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *