استفاده از روش های موثر بر بهبود ریدینگ در آزمون آیلتس زمان اضافه‌ای که خواندن مطلبی از شما می‌گیرد به طور قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد. و به شما این توانایی را می‌دهد تا با تمرکز بیشتر و به صورت انتخابی بخوانید. همچنین با تمرین و بکارگیری روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی قادر خواهید بود سطح درک و تمرکز خود را افزایش دهید و به این ترتیب یک متن انگلیسی را به سرعت و دقت بخوانید و درک کنید. مشکل اصلی بسیاری از زبان آموزان در آزمون آیلتس کمبود وقت و عدم توانایی مدیریت زمان میباشد، چیزی که باعث عدم موفقیت در ریدینگ آیلتس می شود. تقویت مهارت ریدینگ در صورتی امکان‌ پذیر است که در ابتدا افراد به درک صحیحی به زبان انگلیسی برسند و سپس اقدام به جواب دادن به تست‌های آزمون‌ آیلتس نمایند. ما در این مطلب روشهای نوین جهت تقویت مهارت ریدینگ را به شما زبان‌آموزان ارائه میدهیم.

۴ روش افزایش نمره ریدینگ آیلتس

درک مطلب یا Reading Comprehension یکی از کلیدی ترین مهارت های ریدینگ برای افزایش نمره این مهارت در آزمون آیلتس (IELTS) به شمار می رود. گرچه با درک مطلب از سال های دبیرستان و آزمون کنکور آشنایی داریم، تقویت درک مطلب در آزمون آیلتس (IELTS) همچنان برای بسیاری از زبان آموزان چالش برانگیز است. روش های گوناگونی برای بهبود ریدینگ (Reading) در آزمون آیلتس (IELTS) و البته زبان انگلیسی بطور کلی وجود دارد که در اینجا کوشش می کنیم یکی از آن ها را توصیف کنیم. روش زیر در بهبود ریدینگ (چه جنرال و چه آکادمیک) موثر است:

  • Skimming & Scanning

در مرحله اسکیم (SKIM) یا خواندن سریع، شما مبادرت به خواندن کلیات متن می‌کنید و از پرداختن به جزئیات دوری می‌کنید. هدف از اینکار فهمیدن اصل موضوع و نکات مهم آن است. چنانچه در این مهارت خود را قوی کنید، احتمال پاسخگویی به سوالات بیشتری را خواهید داشت. بنابراین خواندن سریع کلیات، بدون در نظر گرفتن جزئیات، یکی از نکات مهم میباشد.

برعکس مرحله قبل، در مهارت اسکن شما بایستی چشمی تیزبین داشته باشید و به دنبال کلمه، عبارت، عدد یا مورد خاصی بگردید که در جایی از متن قرار گرفته است. چه بسا ممکن است بارها از روی آن کلمه با چشم خود رد شوید اما آن را نبینید!  این مهارت با تمرین زیاد کسب می‌شود و هر چه شما اسکنر سریعتر و دقیقتری باشید، نمره بهتری در مهارت ریدینگ خواهید گرفت.

  • خواندن گسترده

خواندن های گسترده معمولاً برای سرگرمی و لذت بردن انجام می شود. عموماً این نوع خواندن برای زبان آموزان زبان دوم میباشد. دراین نوع خواندن، لازم نیست که همه کلمات متن را متوجه شوید، اما معمولاً تمام متن برای بهبود واژگان، ساختارهای گرامری و منابع مختلف خوانده می شود. این روش یادگیری برای کسانی که می خواهند یک مهارت خوبی در زبان مقصد داشته باشند عالی است. همچنین تسلط شما با این روش خواندن به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.

  • خواندن فشرده

از طرف دیگر ، خواندن فشرده، درب جدیدی را برای دقیق خواندن باز می کند. با خواندن فشرده، خواننده متن را به صورت مفصل می خواند و نحوه استفاده از دستور زبان را درک می کند. خواندن فشرده وقت و انرژی بیشتری نسبت به اسکیم و اسکن از یادگیرنده میگیرد؛ و همچنین به فرد کمک می کند تا معنی کلمات نامانوس را در متن استنتاج کند.

نکات امتحانی برای ریدینگ آزمون آیلتس

  1. شما نیازی به خواندن کل متن ندارید، بنابراین تنها بخش هایی که به سؤال مرتبط هستند را بخوانید.
  2. اگر معنای کلمه ای را نمیدانید نگران نشوید. حتی افراد Native هم معنای تمامی کلمات را نمیدانند.
  3. برای هر سؤال ۹۰ ثانیه وقت دارید. اما بعضی از سؤالات آسان تر هستند. پس سعی کنید سؤالات آسانتر را در مدت کوتاه تری پاسخ دهید و زمان را برای سؤالات بعد نگه دارید.
  4. برای یک سؤال زمان زیادی صرف نکنید. بعضی از سؤالات آزمون آیلتس برای گرفتن نمرات  آیلتس۷ ،  آیلتس ۸ و آیلتس ۹ طراحی شده اند.

سوالات هدینگ Heading در ریدینگ

۱- تعداد هدینگ ها همیشه دو یا سه تا بیشتر از پاراگراف هاست. هدینگ های استفاده شده در مثالها می سوزند و به هیچ وجه دوباره استفاده نمی شوند.

۲- پاسخ هر پاراگراف باید شامل چهار شرط ذیل باشد:

– لب مطلب را توضیح دهد.

– همچون چتری همه پاراگراف را در بر بگیرد (umbrella term) و چیزی از زیر چتر بیرون نزند.

– زیادی جزیی نباشد.

-زیادی کلی نباشد.

۳- معمولا هدینگ های “زیاد کلی” استفاده نمی شوند و اضافه می آیند.

تمرین مستمر باعث می‌شود خواندن رفته رفته برای شما آسان‌تر شده و تبدیل به فعالیتی لذت بخش شود. شاید این تمرین‌ها در ابتدا آسان نباشند، اما بعد از مدتی خواهید توانست “لذت بدون زحمت خواندن” را بچشید و در آن زمان خواهید فهمید که این تلاش ‌ها جای دوری نرفته‌اند!

دقت داشته باشید همه کسانی که در کلاس‌ های خصوصی آیلتس ما شرکت می‌کنند می‌توانند درتمامی مهارت ها با رعایت نکاتی، نمره مورد بالایی را در آزمون آیلتس دریافت کنند.
2/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *