چگونگی ساخت جعبه لایتنر

یکی از روش‌های مؤثر یادگیری مطالب، استفاده از جعبه لایتنر میباشد. جعبه لاینر توسط محقق اتریشی ” سباستین لایتنر” طراحی شده و مطالب را از حافظه کوتاه مدت شما به حافظه بلند مدت منتقل می نماید. یادگیری به کمک این روش شما را از تکرار مطالب بی نیاز می سازد. همین امر یادگیری را شیرین و جذاب می کند. در این مطلب چگونگی استفاده از جعبه لاینر در یادگیری زبان انگلیسی را توضیح داده و امیدواریم شما با استفاده از این ابزار ساده و سودمند، بر یادگیری خود بیافزایید و در زمان محدودتر با کیفیت بهتر مطالب بیشتری را به خاطر بسپارید.

جعبه لایتنر چیست؟

جعبه لایتنر از ۵ خانه تشکیل شده است. هر خانه دارای ظرفیت معینی می باشد. خانه‌ اول فقط ظرفیت یک ردیف برگه را دارد؛ خانه‌ دوم ظرفیت ۲ ردیف، خانه‌ سوم ۴ ردیف و خانه‌ چهارم ۸ ردیف و خانه‌ پنجم ۱۶ ردیف (همانند تصویر زیر). قبل از هر چیز جعبه لایتنر را یکبار برای همیشه آماده می کنیم. به این صورت که در هر خانه به تعداد خط چین های درون تصویر کاغذ رنگی قرار می دهیم. به عنوان مثال درون خانه‌ چهارم به جای نقطه چین باید ۷ تا کاغذ رنگی (یا هر چیز دیگری که برگه ها را از هم جدا کند) قرار دهیم. برای تهیه برگه مطالب می توانید یک برگه A4 را با تاکردن به ۱۶ قسمت تقسیم کنید و آن را با قیچی ببرید و یا اینکه آن را از بیرون خریداری نمایید.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی را نیز حتما بخوانید.

الگو ساخت جعبه لاتنر زبان

 

 

الگو ساخت جعبه لایتنر زبان الگو ساخت جعبه لایتنر زبان

روش کار با جعبه لایتنر

روش کار جعبه لایتنر به این صورت است که شما روزانه مطابق یک متد خاص، برگه هایی را درون خانه ها قرار می دهید و برگه های روز های قبل را می خوانید. استفاده از جعبه لایتنر روزانه ۳۰ دقیقه زمان می برد اما بازدهی عالی دارد.

برای اینکه کار با جعبه لایتنر را به خوبی درک کنید توصیه می کنم بعد از تهیه جعبه (ساخت جعبه یا خرید آن)، از روز اول شروع کنید و پس از آن روزهای بعد را روزانه انجام دهید.

روز اول استفاده از جعبه لایتنر

بعد از تهیه جعبه (ساخت جعبه یا خرید آن)، کار با آن را شروع می کنیم.

۱- مشخص کنید که چه مطلبی را می خواهید بخوانید. فرض می کنیم قرار است لغات زبان را حفظ کنید. (برای تکمیل اطلاعات مقاله روش های حفظ کردن لغات انگلیسی را بخوانید.) به تعداد دلخواه یا بیشتر کاغذ کوچک تهیه کنید. روی یک طرفه برگه لغت و طرف دیگر معنی آن را بنویسید. (Red و طرف دیگر قرمز).

باقی برگه ها را نیز به همین صورت آماده کنید. یک دور برگه ها را مرور کنید تا لغات در ذهنتان بماند. سپس آنها را در خانه اول قرار دهید. در آخر جعبه را کنار بگذارید.

روز دوم استفاده از جعبه لایتنر

دوباره به سراغ جعبه لایتنر می روید. برگه های خانه اول را بردارید و یکی یکی بخوانید. اگر لغت داخل برگه ای را بلد بودید آن را داخل خانه دوم قرار دهید. اگر بلد نبودید آن را به خانه اول برگردانید.

مطابق روز اول، امروز هم به تعداد دلخواه برگه لغت بنویسید و به ردیف اول اضافه کنید. با این حساب الان در ردیف اول دو چیز وجود دارد:

۱- برگه‌هایی که بلد نبودید و به ردیف دوم راه پیدا نکردند.

۲- برگه‌های جدیدی که امروز اضافه کردیم.

نکته: مهم نیست که برگه های این ۲ موردی که ذکر شد با هم ادغام شود.

نکته: یک برگه رنگی بلندتر از برگه لغت جلوی برگه های خانه دوم بگذارید.

روز سوم استفاده از جعبه لایتنر

چگونگی ساخت جعبه لایتنر

 همیشه کار را از خانه ای شروع کنید که ظرفیتش تکمیل شده است. خانه دوم شامل ۲ ظرفیت است که با برگه رنگی جدا شده بود. واضح است که جلوی برگه رنگی خالی است، پس ظرفیتش تکمیل نشده است. بروید سراغ خانه اول که ظرفیتش تکمیل شده است (خانه اول یک ظرفیتی بود). برگه های خانه اول را بردارید و بخوانید. اگر بلد بودید، درون خانه دوم بعد از برگه رنگی بگذارید. اگر بلد نبودید دوباره آنها را به خانه اول برگردانید.

روز چهارم استفاده از جعبه لایتنر

۱- در روز چهارم خانه دوم که ۲ ظرفیتی بود تکمیل شده است. پس کار را با خانه دوم شروع کنید. همیشه هر خانه ای را که می خواهید شروع کنید، از برگه های جلوی آخرین برگه رنگی شروع کنید. کار را با برگه های جلوی برگه رنگی خانه دوم شروع کنید. لغت درون برگه را بخوانید. اگر بلد بودید درون خانه سوم قرار دهید. در غیر این صورت آن برگه را به خانه اول برگردانید.

نکته: آخرین کاری که باید انجام دهید این است که برگه رنگی درون خانه دوم را بردارید و پشت برگه هایی که الان پشت برگه رنگی هستند قرار دهید تا برگه های گروه اول بیاید جلو و فردا خوانده شود.

۲- بعد بروید سراغ خانه اول که ظرفیتش تکمیل شده است. برگه را بخوانید اگر بلد بودید، ببرید درون خانه دوم پشت برگه رنگی قرار دهید. اگر هم بلد نبودید دوباره درون خانه اول بگذارید.

روش کار با جعبه لایتنر به این صورت بود که بیان کردیم. باقی روزهام هم به همین روال پیش ببرید تا همه ردیف ها تکمیل شود.

در آخر برگه هایی را که لغت درونش را بلد بودید از جعبه خارج کنید و درون پاکت بگذارید. این لغات را ۱۰۰% بلدید.

 

در کل روش کار به این صورت است که از طرفی روزانه لغت جدید به جعبه اضافه می کنید و از طرفی دیگر روزانه لغتی که یاد گرفتین از برگه خارج می کنید. این قضیه لذت خاصی دارد و در یادگیری زبان انگلیسی و حتی زمینه های آموزشی دیگر معجزه می کند.

نحوه استفاده ازجعبه لابتنر چگونه است؟

روش کار جعبه لایتنر به این صورت است که شما روزانه مطابق یک متد خاص، برگه هایی را درون خانه ها قرار می دهید و برگه های روز های قبل را می خوانید. استفاده از جعبه لایتنر روزانه ۳۰ دقیقه زمان می برد اما بازدهی عالی دارد. در ویدیو انتها این مقاله روش دقیق استفاده از آن قرار داده شده است.

جعبه لایتنر را از کجا بخریم؟ آیا میتوان آن را ساخت؟

برای خرید جعبه لایتنر می توانید به لوارم التحریری ها مراجعه کنید و اگر قصد درست کردن آن را دارید در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.

استفاده از جعبه لایتنر چه مزایایی دارد؟

از بهترین مزایا جعبه لایتنر این است که یادگیری شما به گونه ای است که با بیشترین تکرار مطالب به حافظه بلند مدت شما منتقل می شود و مطمئن می شوید دیگر آن ها را فراموش نخواهید کرد.

3.9/5 - (17 امتیاز)
11 پاسخ
  1. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام. این روش فقط برای حفط کردن لغات هست؟ مثلا مطالب مربوط به روانشناسی برای کنکور ارشد را میشه با جعبه لایتنر یاد بگیریم؟

    پاسخ
  2. میلاد
    میلاد گفته:

    سلام. من قراره شروع کنم. فقط میخوام بدونم اگر به غیر از لغات زبان انگلیسی، همزمان چیز دیگری هم برای یادگیری با موضوع دیگری مثل کلمات املایی فارسی رو بخوایم یاد بگیریم، مشکلی که در یادگیریمون بوجود نمیاره؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *