افزایش تمرکز در یادگیری زبان

بسیاری از زبان آموزان که در حال یادگیری زبان و شرکت در آزمون های بین المللی آیلتس و تافل هستند میگویند که تمرکز ندارند و یا نمیتوانند زبان را به خوبی به خاطر بسپارند . این مشکل برای بسیاری از کسانی که مشغول یادگیری زبان هستند پیش می آید و ممکن است آن ها را سرخورده کند و آن ها را از هدفشان مثل کسب مدرک آیلتس دور کند. عوامل مختلفی برای عدم تمرکز در حین مطالعه جود دارد که شما باید آن ها را تشخیص دهید و از آن دوری کنید همچنین راه های زیادی وجود دارد که میتواند به افزایش تمرکز در یادگیری زبان کمک کند . ما در این مطلب همه این عوامل را با هم بررسی میکنیم تا شما بتوانید یک مطالعه اصولی و خوب داشته باشید.

دلایل عدم تمرکز در یادگیری زبان انگلیسی

همان طور که در ابتدا گفتیم عوامل زیادی در عدم تمرکز در یادگیری زبان وجود دارد ، این عوامل به نحوه عملکرد شما و گاهی به عوامل محیطی بستگی دارد که در زیر هر کدام را جدا توضیح میدهیم.

۱. عدم رشد قشر یادگیری مغز و تازگی کارکرد آن

هر چه قدر از مغزتان بیشتر کار بکشید ، مغز شما آماده تر و قوی تر میشود . در واقع ماهیچه مغز شما ورزش میکند و ذهنتان تقویت میشود و میتواند بر روی مسائل مختلف تمرکز داشته باشد.

۲. استرس امتحان

بعضی افراد از همان اول که شروع به خواندن زبان میکنند به فکر روز امتحان هستند و همین مساله باعث استرس آن ها میشود.این استرس و نگرانی شما را از هدفتان دور خواهد کرد و حواستان پرت میشود که قرار است روز امتحان چه اتفاقی بیوفتد و چه سوالاتی مورد پرسش قرار میگیرد. در نتیجه سعی کنید اصلا به امتحان فکر نکنید و با لذت شروع به مطالعه کنید .

۳. محیط، زمان، شیوه و نوع مطالعه

در دوران مدرسه همیشه معلمان راه کار هایی برای داشتن یک محیط مطالعه مناسب و اصولی را به ما میگفتند ، این راه کار ها اگر چه ساده به نظر میرسد ولی بسیار تاثیر گذار هستند برای مثال شما باید در یک محیط آرام با نور مناسب مطالعه کنید ، گشنه نباشید و یا زیاد پرخوری نکرده باشید و ….

افزایش تمرکز در یادگیری زبان

روش‌ های افزایش تمرکز برای یادگیری زبان انگلیسی

حالا که با دلایل عدم تمرکز آشنا شدید نوبت به راه کار هایی برای افزایش تمرکز در یادگیری زبان میرسد که در زیر آن ها را به شما معرفی میکنیم.

۱- تغییر محل مطالعه

سعی نکنید ساعت ها در یک مکان مشخص بشینید و مطالعه کنید و تکان نخورید. شما میتوانید هر کجا که احساس راحتی بیشتری میکنید بروید تا حال و هوایتان را عوض کنید.

۲- استراحت

بعضی افراد با وجود خستگی فراوان باز دست از مطالعه نمیکشند و میخواهند هر جور که شده بخشی از صفحات را تمام کنند. مطمئن باشید شما در هنگام خستگی نمیتوانید تمرکز داشته باشید و باید یک خط را چندین دفعه مطالعه کنید در نتیجه حس نا امیدی به شما دست خواهد داد . بهترین کار در این شرایط قطع مطالعه است.

۳- طبقه بندی

سعی نکنید در هنگام مطالعه از این شاخه به اون شاخه بپرید ، بهترین کار طبقه بندی مطالب و طبقه بندی مغز شماست. بررسی کنید که چه بخش هایی را قرار است مطالعه کنید و آن ها را با خود مرور کنید.

۴- گوش دادن به موزیک

در بعضی کتابخانه ها شما یک موزیک بسیار ملایم میشنوید که محیط را از سکوت مطلق خارج کرده است .موزیک ملایم میتواند بر یادگیری شما تاثیر مثبت داشته باشد و باعث نوآوری و خلاقیت شود. سعی کنید به موزیک های مختلفی گوش دهید که برای شما تکراری و خسته کننده نشود.

افزایش تمرکز در یادگیری زبان

۵-مدیتیشن

مدیتیشن یکی از روش ها افزایش تمرکز است که مدل های خاص خودش را دارد ، شما میتوانید این روش را در طول روز امتحان کرده و به یک عادت تبدیل کنید.

۶- افزایش تمرکز از طریق راه های شخصی

علاوه بر روش های که به صورت عمومی وجود دارد ، بعضی افراد با انجام حرکتی خاص میتوانند تمرکز خود را افزایش دهند و یک کار کاملا شخصی سازی شده است و بر روی همه افراد جواب نمیدهد .برای مثال خودکار دست گرفتن در هنگام مطالعه، نفس عمیق در هر ۱۰ دقیقه، گوش دادن به موسیقی ملایم در زنگ تفریح

۷- ایجاد شوک و جلب توجه

اگر دیدید که مطالعه شما بسیار کسل کننده شده و دیگر چیزی یاد نمیگیرد سعی کنید یک شوک به خودتان وارد کنید مثلا دست و صورتتان را بشورید و یا به میز ضربه بزنید و….

۸- داشتن خواب کافی

خواب آلودگی عملکرد ذهن شما را کم میکند و در نتیجه تمرکز شما را کاهش میدهد به همین دلیل اصلا زمانی که خوابتان می آید به سراغ مطالعه نروید و به زمانی مناسب موکول کنید.

۹- به خاطر نیاوردن خاطرات

بعضی افراد در هنگام مطالعه به یاد خاطرات گذشته می افتند و ساعت ها درگیر آن میشوند. سعی کنید سریع به حالت اولیه برگردید و این فکر و خیال ها را از خود دور کنید و اجازه ندهید که بر شما غلبه کند.

۱۰- کنار گذاشتن تلفن همراه

با پیشرفت تکنولوژی و جذابیت های آن بسیاری افراد به گوشی های تلفن خود وابسته شدند و نمیتوانند آن را لحظه ای ترک کنند. وابستگی بیش از حد به شبکه های اجتماعی نظیر ایستاگرام و تلگرام باعث شده تا نتوانیم در زمانی که برای مطالعه زبان مشخص می کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با موفقیت امتحانات خود را پشت سر گذاشته باشید . اگر برای آمادگی در آزمون آیلتس در حال مطالعه زبان هستید میتوانید در کلاس های تدریس خصوصی آیلتس شرکت کنید تا به سرعت به هدفتان برسید.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *