مقایسه نمره آیلتس و تافل

مقایسه نمره آیلتس و تافل

 مقایسه نمره آیلتس و تافل شاید برای دانشگاه هایی مورد استفاده قرار گیرد که از دانشجویانشان مدرک زبان می خواهند. در مقاله زیر میخواهیم به مقایسه نمره آیلتس و تافل بپردازیم که شاید برای زبان آموزانی که در این آزمون ها شرکت کرده اند جالب است بدانند نمره ای که گرفته اند معادل چه نمره ای در آزمون دیگر است.

 

اهمیت مقایسه نمره آیلتس و تافل

شاید بپرسید اصلاً مقایسه نمره آیلتس و تافل چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ خب، موقعیتی را در نظر بگیرید که شما مثلاً نمره ۹۵ تافل دارید و حالا می خواهید برای مهاجرت به کانادا در آزمون آیلتس شرکت کنید. در این شرایط اولین سوالی که مطرح می شود این است که شما در حال حاضر تقریباً چه نمره ای در آیلتس می توانید بگیرید، یعنی نمره تافل ۹۵ معادل چه نمره ای در آیلتس است. پاسخ این سوال می تواند به شدت در تخمین مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به نمره مدنظر شما در آیلتس تاثیر داشته باشد. پس، اینکه بدانید نمره این آزمون ها چطور با هم مقایسه می شوند می تواند خیلی مفید باشد.

جدول مقایسه نمره آیلتس و تافل

برای نمره آزمون های آیلتس و تافل جدول های مختلفی در سطح اینترنت پیدا می شود. اما معتبرترین مقایسه ها را باید از خود ارائه دهنده های این آزمون ها گرفت. ETS در وبسایت خودش این جدول را برای مقایسه نمره آزمون تافل با نمره آیلتس قرار داده است.

IELTS Score TOEFL Score
۰-۴ ۰-۳۱
۴٫۵ ۳۲-۳۴
۵ ۳۵-۴۵
۵٫۵ ۴۵-۵۹
۶ ۶۰-۷۸
۶٫۵ ۷۹-۹۳
۷ ۹۴-۱۰۱
۷٫۵ ۱۰۲-۱۰۹
۸ ۱۱۰-۱۱۴
۸٫۵ ۱۱۵-۱۱۷
۹ ۱۱۸-۱۲۰

ETS این مقایسه را بر اساس تحلیل نمره ۱۱۵۳ دانشجویی که هم در آزمون آیلتس آکادمیک و هم در آزمون تافل شرکت کرده بودند بدست آورده است. البته نباید فراموش کنید که به هیچ وجه نباید از این جدول برای محاسبه نمره ای که دانشگاه ها از شما می خواهند استفاده کنید. مثلاً اگر می دانید دانشگاهی برای دوره ارشد آیلتس ۷ می خواهد، نباید نتیجه بگیرید پس نمره تافل مورد نیاز برای اپلای کردن در آن دانشگاه باید چیزی بین ۹۳ تا ۱۰۳ باشد. هر چند به احتمال زیاد مقایسه نمره آیلتس و تافل اکثر دانشگاه ها با این جدول همخوانی دارد، اما شما فقط و فقط باید بر اساس اطلاعات خود دانشگاه مقصد، نمره مورد نیازتان را پیدا کنید.

ETS برای هر یک از مهارت های چهار گانه آزمون های آیلتس و تافل بصورت جداگانه هم این مقایسه را انجام داده که می توانید در جدول های زیر ببینید.

مقایسه نمره Speaking آیلتس و تافل

IELTS Speaking TOEFL Speaking
۰-۴ ۰-۱۱
۴٫۵ ۱۲-۱۳
۵ ۱۴-۱۵
۵٫۵ ۱۶-۱۷
۶ ۱۸-۱۹
۶٫۵ ۲۰-۲۲
۷ ۲۳
۷٫۵ ۲۴-۲۵
۸ ۲۶-۲۷
۸٫۵ ۲۸-۲۹
۹ ۳۰

مقایسه نمره Writing آیلتس و تافل

IELTS Writing TOEFL Writing
۰-۴ ۰-۱۱
۴٫۵ ۱۲-۱۳
۵ ۱۴-۱۷
۵٫۵ ۱۸-۲۰
۶ ۲۱-۲۳
۶٫۵ ۲۴-۲۶
۷ ۲۷-۲۸
۷٫۵ ۲۹
۸ ۳۰
۸٫۵ ۳۰
۹ ۳۰

مقایسه نمره Reading آیلتس و تافل

IELTS Reading TOEFL Reading
۰-۴ ۰-۲
۴٫۵ ۳
۵ ۴-۷
۵٫۵ ۸-۱۲
۶ ۱۳-۱۸
۶٫۵ ۱۹-۲۳
۷ ۲۴-۲۶
۷٫۵ ۲۷-۲۸
۸ ۲۹
۸٫۵ ۲۹
۹ ۳۰

مقایسه نمره Listening آیلتس و تافل

IELTS Listening TOEFL Listening
۰-۴ ۰-۲
۴٫۵ ۳
۵ ۴-۶
۵٫۵ ۷-۱۱
۶ ۱۲-۱۹
۶٫۵ ۲۰-۲۳
۷ ۲۴-۲۶
۷٫۵ ۲۷
۸ ۲۸
۸٫۵ ۲۹
۹ ۳۰

یک نکته ظریف!

در اینجا یک نکته ظریف باقی می ماند. آزمون تافل بسیار به مهارت Listening وابسته است و اگر مثلا شما Listening خیلی خوبی داشته باشید می توانید نمره ای بیشتر از سطح واقعی زبان خودتان بگیرید. به عنوان مثال یک دانشجو با لیسیننگ خیلی قوی می توانید به راحتی به نمره ۲۵ (از ۳۰) در اسپیکینگ تافل برسید. اما همین دانشجو اگر بخواهد در آزمون آیلتس شرکت کند، برای گرفتن نمره معادل ۲۵ تافل در آیلتس، یعنی ۷.۵، ممکن است به شدت به مشکل بر بخورد. واقعاً به شدت!

از طرف دیگر در آزمون آیلتس بخاطر اینکه با ممتحن مصاحبه رو در رو خواهید داشت، دیگر چند ثانیه پاسخ طولانی تر و کوتاه تر چندان نمی تواند نمره اسپیکینگ آیلتس شما را تحت تاثیر قرار بدهد. در تافل به دلیل اینکه بعد از زمان های مشخص شده برای پاسخ دادن دیگر پاسخی ضبط نمی شود، اگر حتی در یکی دو سوال ۱۵ ثانیه هم وقت کم بیاورید ممکن است مقدار قابل توجهی از نمره اسپیکینگ تافل را از دست بدهید.

از این دست تفاوت ها در میان این دو آزمون باعث می شود نتوان به همین راحتی و فقط با یک جدول تصمیم گرفت حالا با یک نمره در یکی از این آزمون ها، نمره شما در آزمون دیگر چند خواهد شد. پس، لطفاً اگر به هر دلیلی به مقایسه نمره آیلتس و تافل نیاز دارید، بجز این جدول ها بقیه فاکتور ها را هم در نظر بگیرید. شاید بهترین راه استفاده از روش عملی مقایسه نمره آیلتس و تافل است.

راه عملی مقایسه نمره آیلتس و تافل

خبر خوب این است که یک راه بسیار ساده وجود دارد که بفهمید شما که نمره ای از یکی از آزمون های آیلتس یا تافل را دارید، در آزمون دیگر چه نتیجه ای ممکن است بگیرید. برای این کار کافی است سه یا چهار تست از آزمون دوم را بزنید. مثلاً اگر شما آزمون تافل داده اید و نمره ۹۰ گرفتید و حالا دارید به شرکت در آزمون آیلتس فکر می کنید، می توانید یکی از کتاب های آیلتس کمبریج را بردارید و هر چهار تست آکادمیگ آن کتاب را بزنید. با میانگین گرفتن نمره های بدست آمده شما به راحتی می توانید تخمین بسیار دقیقی از وضعیت خودتان در آزمون آیلتس داشته باشید.

البته همانطور که هیچ چیزی در این دنیا کامل نیست و هیچ راه حل بی نقصی وجود ندارد، ایراد این روش هم این است که این روش فقط برای ریدینگ و لیسنینگ مناسب است. برای اسپیکینگ و رایتینگ شما باید نمونه پاسخ هایتان را به فردی با تجربه بسپارید تا آنها را برایتان ارزیابی کند و به آنها نمره بدهد.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *