نکات اصلی Listening

در این مقاله میخواهیم که به معرفی نکات اصلی Listening بپردازیم. لازم است در ابتدا شما را با ساختار کلی این بخش آشنا کنیم.همونطوری که شاید آشنایی قبلی داشته باشید، این بخش از Listening به طور معمول شامل یک Lecture است و اغلب اوقات گوینده در این بخش با سرعتی بالاتر از دیگر بخش­ها صحبت می­کند. پس باید در نظر داشته باشیم که این بخش برای همه شرکت کننده ها مقداری سخت­تر است.

ولی شما ابتدا باید هدف را مشخص کنید، به طور مثال برای آوردن نمره ۷ می­توانید به ترتیب در بخش­های ۱، ۲ و ۳ که ساده­ تر هستند به ۱۰، ۹ و ۸ سوال جواب بدهید و در اینصورت با جواب دادن به فقط ۳ یا ۴ سوال نمره بخش Listening شما ۷ می­شود. این کار برای اکثر زبان آموزان دشوار نبوده و قابل دسترس است. نکاتی که در ادامه به شما یادآوری می­کنم میتواند برای بهبود نمره شما خیلی کاربردی باشند. باید به این موضوع هم اشاره کنم که سوالات این بخش اکثرا از نوع Gap filling هستند و نکته­ای که در این نوع سوالات مطرح است تعداد کلمات پاسخ است، که در متن سوال اشاره می­شود. همچنین املای کلمات می­تواند نقش مهمی در پاسخ به این سوالات ایفا کند.

 

نکته اول:
در بخش Listening بر خلاف دیگر بخش­ها فاصله­ای بین نیمه سوالات وجود ندارد. این به آن معناست که شما باید در وقت داده شده در ابتدای این بخش تمامی سوالات از سوال ۳۱ تا ۴۰ را بررسی کنید. اما این نکته شاید از نگرانی شما کم کند،  شما علاوه بر ۴۰ ثانیه این بخش برای بررسی سوالات می­توانید از ۳۰ ثانیه­ای که در بخش ۳ برای بررسی جواب­ها داده می­شود استفاده کنید. پس در این صورت شما بیشتر از ۱ دقیقه وقت دارید تا با آرامش و دقت بیشتر سوالات را آنالیز کنید.

 

نکته دوم:
حالا که وقت برای بررسی سوالات کم نیست، این سوال پیش می­آید که به چه چیزهایی بیشتر اهمیت بدهیم؟ مشابه به بخش­های قبل در این بخش نیز نیاز داریم تا کلمات کلیدی داشته باشیم که راهنمای ما برای پیدا کردن جواب سوالات باشند. در این بخش به شما توصیه می­کنم که به اسامی خاص، تاریخ­ها، تیترها و مواردی از این قبیل توجه خاصی داشته باشید تا بتوانند به عنوان نشانگرهایی شما را هنگام گوش دادن راهنمایی کنند. همواره و همواره جملات بدون سوال را هم بررسی کنید چونکه می­توانند بسیار در پیدا کردن مکان پاسخ سوالات به شما کمک کنند.

 

نکته سوم:
همواره این نکته را هم برای این بخش و دیگر بخش های Listening در نظر داشته باشید که کلمات علمی و پیچیده که مرتبط با یک بحث علمی هستند مورد سوال نیستند زیرا املای آن­ها سخت بوده و از آنجایی که IELTS آزمونی استاندارد است اینگونه کلمات مورد سوال قرار نمی­گیرند. همچنین بررسی کردن کلمات پر تکرار در Listening خالی از لطف نیست، این کار علاوه بر آشنایی شما با معنی لغات و افزودن به دامنه لغات شما، شما را با املای لغات و تلفظ آن­ها نیز آشنا می­کند.

 

نکته چهارم:
همیشه و همیشه نگاهی به سوال بعدی داشته باشید. این کار به شما کمک می­کند تا در صورتی که گوینده از پاسخ سوال رد شد شما زودتر متوجه شوید و به سراغ سوال بعدی بروید تا بتوانید به آن پاسخ صحیح دهید و سوالات دیگر را از دست ندهید.

 

نکته پنجم:
و کلام آخر، در نظر داشته باشید که بخش ۴ می­تواند سخت و پیچیده و یا حتی سرعت صحبت گوینده در آن بسیار بالا باشد ولی اگر به دنبال نمره ۷ هستید طبق محاسبه­ای که در ابتدای مقاله برای شما انجام دادم شما فقط نیاز به کمتر از نیمی از پاسخ­های این بخش دارید. اما اگر به دنبال نمره بالاتر در بخش Listening هستید، فقط و فقط تمرین و تست بسیار می­تواند به شما کمک کند تا با سوالات بیشتری مواجه شوید و همینطور موضوعات بسیاری را از گوینده­های آیلتس بشنوید تا با عادت کردن به لهجه و سرعت صحبت آن­ها در جلسه آزمون هیچ سوال و موضوعی نتواند شما را غافلگیر کند.

(برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله تقویت مهارت Listening مراجعه نمایید.)

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *