تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در چیست ؟

برای تعداد زیادی از زبان آموزان عزیز این سوال پیش آمده است که آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چه تفاوتی با هم دارند. نداشتن اطلاعات کافی درباره آن به تصمیم گیری های نادرستی منجر میشود که معمولا با هزینه های مالی و زمانی چشمگیری همراه است. در مقاله زیر میخواهیم به بررسی تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال بپردازیم.

امتحان آیلتس آکادمیک و جنرال

امتحان IELTS در دو نوع Academic وGeneral  برگزار می شود. امتحان Academic مخصوص کسانی است که می خواهند در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهند در حالیکه امتحان General Training مخصوص کسانی است که می خواهند به یک کشور انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا و یا نیوزلند مهاجرت کنند.

در امتحان IELTS، تواناییهای Writing، Reading، Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده می شوند. در حالیکه قسمت های Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمت های Reading و Writing دریافت می کنند.

متن های خواندن و نوشتن آزمون جنرال بسیار متنوع و جامع است و از روزنامه و رادیو و تلوزیون و اینترنت انتخاب می شود. ولی در آزمون آکادمیک ، این متن ها اختصاصا در زمینه های دانشگاهی و علمی است یعنی در عین حال که مشکل است ولی خیلی محدود تر است.

سیستم نمره دهی آیلتس از ۰ تا ۹ میباشد. نمره هر ۴ بخش امتحان به‌طور جداگانه در کارنامه درج خواهد گردید. به علاوه میانگینی حسابی و گرد‌شده از این چهار بخش نیز به عنوان نمره کلی در اختیار داوطلب قرار خواهد گرفت. این نمره نهایی و همینطور نمره‌های بخش‌های شنیداری و خواندن با اعشار ۰،۵ و نمره‌ بخش‌های مصاحبه‌ و نوشتن بدون اعشار و به‌صورت اعداد صحیح گزارش می‌شوند.(برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله بررسی نمرات آیلتس مراجعه نمایید.)

انواع آزمون آیلتس و بخش های مورد سنجش

آزمون شنیداری و صحبت کردن آیلتس جنرال و آکادمیک مانند هم برگزار می شود.

General Training Reading

 برای پاسخ دادن به ۴۰ سوال این بخش به داوطلبان۶۰دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش، شامل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه، و در یک دفتر‌چه به داوطلب تحویل داده خواهند شد. متون به‌کار گرفته‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است.

بخش اول‌ بر مواجه با موقعیت‌های اجتماعی تمرکز دارد.

بیشتر توجه در بخش دوم به‌ جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی است. این بخش به متن یا متن‌هایی اختصاص داده شده که انگلیسی پیچیده‌تری در آنها استفاده به‌کار گرفته‌شده است.

متن‌ نسبتاً بلندتری در بخش سوم در انتظار داوطلبان خواهد بود که از طریق آن توانایی خواندن نثر‌های بلند در شرکت‌کنندگان سنجیده می‌شود. در این بخش بیشتر خواندن نثر‌های پیچیده مد نظر است تا درک ‌مطالب استدلالی.

General Training Writing

برای این بخش از امتحان یک‌ ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این زمان به داوطلب دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص دهند و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول از داوطلب خواسته خواهد شد تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه‌اش مسئله‌ای را توضیح داده یا مشکلی را شرح دهد.

موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

آزمون آیلتس آکادمیک

Academic Reading

برای پاسخ دادن به چهل سوال این بخش به داوطلبان سی‌دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش می باشد.

متون به‌کار گرفته‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است.

حداقل یکی از این سه بخش شامل یک نوشته استدلالی ظریف است و یک بخش نیز به محتوای غیر نوشتاری و همراه با نمودار یا شکل اختصاص دارد. در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه‌نامه‌ای کوتاه نیز همراه متن خواهد آمد.

برای بازدهی بیشتر در این بخش توصیه می شود برای پاسخگویی به سوالات هر متن، ابتدا مدت حداکثر ۵ دقیقه را به مطالعه سطحی متن بپردازید. در این مرحله به جزئیات توجه نکنید، اما سعی کنید موضوع اصلی هر پاراگراف را دریابید. به این ترتیب هنگام پاسخگویی به سوالات می دانید پاسخ سوال احتمالا در کدام پاراگراف است. همچنین دقت داشته باشید که ترتیب سوال ها همان ترتیبی است که مطالب در متن آمده است. یعنی مثلا پاسخ سوال ۴ را قبل از پاسخ سوال ۵ در متن خواهید یافت.

در بخش reading سرعت عمل نقش بسیار مهمی دارد و تنها راه برای بالا بردن سرعت تمرین است. توصیه می شود حداقل ۱ ماه قبل از آزمون reading های آزمون های IELTS را با زمان بندی امتحان واقعی تمرین کنید.

Academic Writing

برای این بخش از امتحان یک‌ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این مدت به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص داده و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول به داوطلب یک جدول یا نمودار داده شده و از او خواسته خواهد شد تا اطلاعات نمایش‌داده شده در جدول را با جملات خود توضیح دهد.

موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

بخش Listening

بخش Listening خود از ۴ section تشکیل میشود. در هر یک از sectionها حدود ۱۰ سوال وجود دارد و زمان کل Listening حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است.

در حین پخش مکالمات و متون، هیچ فرصتی برای خواندن سوال ندارید. اما قبل از آغاز هر section برای مدت زمان کوتاهی گوینده توضیحاتی ارائه میدهد که توصیه میشود با این توضیحات آشنا باشید و در این مدت به خواندن سوالها بپردازید. به هر سوالی که قبل از آغاز متن کامل خوانده باشید به احتمال زیاد پاسخ صحیح خواهید داد. بنابراین خواندن سوالات بسیار مهم است. در هنگام خواندن سوالات حتما دور کلمات کلیدی آن سوال خط بکشید تا هنگام پخش مکالمه به محض شنیدن کلمات کلیدی اماده شنیدن پاسخ باشید. به دلیل اینکه پاسخ به سوال در حین شنیدن ممکن است باعث شود بخشی از متن را گوش نکنید، پاسخ را به خلاصه ترین و ساده ترین شکل ممکن بنویسید. (مثلا اگر پاسخ today morning بوده است و برایتان نوشتن فارسی ساده تر است به فارسی بنویسید امروز صبح    

بخش Speaking

مصاحبه داوطلبان بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه به‌طول خواهد انجامید. در طول این زمان داوطلب به سوالات مطرح شده از سوی مصاحبه‌گر پاسخ خواهد داد. این مصاحبه بر روی نوار ضبط می‌شود.

در بخش اول مصاحبه، داوطلب به‌ سوالات عمومی و شخصی در مورد محل‌زندگی‌، وضعیت خانوادگی، شغلی و همینطور علایقش پاسخ خواهد داد.

در بخش دوم به داوطلب موضوعی، که بر روی یک کارت نوشته شده‌است، داده می‌شود و از وی خواسته خواهد شد تا به مدت دو دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کرده و نظر و عقیده خود را اظهار کند.

در بخش سوم داوطلب به بحثی چهار تا پنج‌دقیقه‌ای با مصاحبه‌گر وارد خواهد شد که محور آن به‌نوعی به موضوع مورد بحث در کارت مربوط است.

کدامیک آسانتر است؟ آکادمیک یا جنرال؟

بطور قطع و ثابت نمی توان گفت کدام راحت تر است. اگر انتخاب با شماست که هر کدام را که مایلید انتخاب کنید ، ابتدا باید اهداف آتی خود را لحاظ کنید و سپس این مورد را در نظر بگیرید:

متون خواندن و نوشتن آزمون جنرال بسیار متنوع و جامع است و از روزنامه و رادیو و تلوزیون و اینترنت انتخاب میشود. ولی در آزمون آکادمیک ، این متون اختصاصا در زمینه های دانشگاهی و علمی است یعنی در عین حال که مشکل است ولی خیلی محدود تر است.

همانطور که می دانید آزمون آیلتس دارای ۴ بخش “خواندن ، نوشتار ، شنیدار ، و گفتار” می باشد.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *