تکنیک های ریدینگ آیلتس

تکنیک های ریدینگ آیلتس

مدیریت زمان برای آزمون ریدینگ آیلتس بسیار بسیار مورد اهمیت است. اکثر زبان آموزان وقت کم آورده و حتی نمیرسند سوالات بخش آخر را بخوانند، چه برسد به اینکه جوابش را پیدا کنند.

  • سوالات را به ترتیب جواب دهید. اول passage 1  بعد ۲ و بعد ۳: زیرا با وجود اینکه passage  ها به ترتیب سخت تر میشوند اما نمره همه یکسان است، پس با شروع کردن با سوالات آسانتر شانس نمره خود رابالا ببرید.
  • آزمون نمره منفی ندارد. به تمام سوالات  جواب دهید.
  • بر خلاف لیسنینگ وقت اضافی برای وارد کردن جوابها به پاسخنامه وجود ندارد و به طور همزمان باید جوابها را وارد کنید.
  • مراقب دیکته کلمات و گرامری باشید، به ویژه در summary completion وsentence completion
  • بعضی از سوالات به ترتیب متن نیستند، مراقب این سوالها باشید تا وقتتان تلف نشود.
  • اگر جواب سوالی را نمیدانید  و اصلا در مورد جواب مطمئن نیستید وقت خود را تلف نکنید. دور سوال دایره بکشید و به سوالهای دیگر جواب دهید. اگر وقت داشتید در پایان به این سوالات جواب دهید.
  • مثل سایر مهارتها یا اسکیل های آیلتس ،ریدینگ (Reading) هم به شدت به تقویت لغت (Vocabulary) نیاز دارد.
  • برای اینکه به سوالات ریدینگ پاسخ درست بدهید نیاز دارید که هم academic vocabulary و همtopic vocabulary  خود را تقویت کنید. هر چه دامنه واژگان شما گسترده تر و متنوع تر باشد وقت کمتری برای حدس زدن معنی کلمات صرف کرده، سرعت خواندنتان بیشتر میشود و در نتیجه به سوالات بیشتری پاسخ میدهید.
  • برای درک passage  های ریدینگ به ۳ مهارت اساسی نیاز داریم:

Skimming : نگاهی اجمالی  برای درک موضوع کلیpassage

Scanning : پیدا کردن سریع یک کلمه یا اسم یا تاریخ با حرکت سریع چشم بر روی متن. به این شکل که فقط به دنبال همان کلمه موردنظر هستیم و کلمه ها و اطلاعات دیگر در passage  حواس ما را پرت نمیکنند.

Close reading : در بعضی از انواع سوالات شما نیاز دارید تا چند جمله یا قسمتی از متن را دقیق بخوانید و معنای آنرا کامل بفهمید تا بتوانید سوال را جواب دهید.

قبل از آزمون تمامی این مهارتها را تمرین کنید.

  • یک نکته بسیار مهم در تمام اسکیلهای ریدینگ (scanning, skimming & close reading) این است که کلماتی که نمیدانیم نباید ما را گیر انداخته و تمام توجه ما را به خودشان جلب کنند و در واقع وقت ما را تلف کنند. باید از آنها رد شویم (اگر کلمه مهمی است و واژه کلیدی است معنای آنرا حدس زده و در غیر اینصورت از آن رد می شویم) اگر فقط درگیر کلماتی شویم که معنای آنها را نمیدانیم از اصل موضوع که جواب دادن به سوالات است غافل میشویم.
  • گول کلماتی که در متن و سوال یکی هستند را نخورید. این کلمه ها در واقع شما را گول میزنند تا فکر کنید قسمتی که جواب را در خود دارد همان قسمتی است که کلمات یکسانی با سوال دارند، اما ۹۰ درصد مواقع اینگونه نیست و شما باید آن قسمت را close reading کنید تا به جواب درست برسید. معنای جملات در متن و سوال را با هم چک کنید نه کلمات یکسان را. ممکن است با وجود کلمات متفاوت در متن و سوال معنا یکسان بوده و همان پاسخ سوال باشد. کلمات کلیدی بیشتر برای پیدا کردن جایی از متن است که احتمالا جواب در آنجا پیدا میشود نه الزاما جواب درست.
  • برای جواب دادن سوالات ریدینگ ایده آل گرا نباشید، یعنی سعی نکنید تمام متن و مفهوم و کلمات آنرا بفهمید. این کار هیچ ارزشی ندارد. هدف فقط و فقط جواب درست  دادن به سوالات است.
  • بهترین چیزی که موفقیت شما را تضمین میکند خواندن و تمرین فراوان قبل از آزمون است. زیاد بخوانید، درباره موضوعات مختلف بخوانید، آنقدر بخوانید که با خواندن زیاد و پشت سرهم چشمهایتان آلبالو گیلاس نچیند! باید ترس شما از خواندن متن های طولانی و پشت هم بریزد. هر روز متنهای طولانی بخوانید. (برنامه ریزی فراموش نشود).
  • به جای وقت صرف کردن برروی خواندن passage سوالات را به دقت بخوانید و به دنبال جواب دادن به آنها باشید. با این روش و مطالعه دقیق صورت سوال که دقیقا چه چیزی میخواهد و سپس خود سوال نمره خود را ۲ تا ۳ نمره بالا برده و از اشتباهاتی که ناشی از بی دقتی و سرسری خواندن سوال و صورت سوال است جلوگیری کنید.
  • بعضی از زبان آموزان برای ریدینگ فقط تستهای آیلتس را یکی پس از دیگری زده و بعد از اینکه نمره جالبی نمیگیرند مایوس میشوند. به جای این کار قبل از تست زنی سوالات ریدینگ خود را حسابی آماده کنید. متن های طولانی و زیاد بخوانید، اسکیلهایی که در بالا گفته شد را تمرین کنید. تند خوانی و پیدا کردن کلمات کلیدی یا key word  را تمرین کنید تا با تسلط کامل وارد مرحله تست زدن سوالات ریدینگ شوید. تنها و تنها تست زدن بدون تمرین مهارتهای ریدینگ هیچ نتیجه ای ندارد.
  • انواع سوالات ریدینگ را شناخته و روش پاسخ دهی به آنها را یاد بگیرید و قبل از آزمون انواع سوالات را تمرین کنید، ولی همیشه به یاد داشته باشید روشی که برای شما جواب میدهد را پیدا کنید، هیچ روشی صرفا کاملا غلط و یا کاملا درست نیست.

مثلا روشskim  کردن قبل از خواندن سوالات میتواند برای شاگردان سطح پیشرفته یاadvanced  راهگشا باشد، اما همین روش معمولا برای شاگردان سطوح پایینتر جواب نمیدهد و بهتر است اول سوالات را خوانده و در متن به دنبال پاسخ انها بگردند. (چون هم وقت کم میاورند و هم چون به لغت یاVocabulary  مسلط نیستند ممکن است چیز زیادی از متن دستگیرشان نشود( پس سعی کنید روشی را که برای شما جواب میدهد برای انواع سوالات پیدا کنید.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *