کلاس زبان خصوصی تافل

موفقیت در کلاس زبان خصوصی تافل ممکن است با موفقیت در کلاس های عمومی کمی متفاوت باشد. در مقاله زیر میخواهیم به نکاتی در رابطه با تدریس در کلاس خصوصی تافل بپردازیم.

۱. مسایل فرهنگی تاثیرگذار روی شاگردتان را بدانید.
وقتی فقط و فقط یک شاگرد در جلسه کلاس حضور دارد، حتماً که مسایل فرهنگی برجسته تر میشوند. اگر چیزی بگویید یا کاری بکنید که در فرهنگ شاگردانتان توهین آمیز تلقی میشود، وقتی شاگردان زیادی در کلاس هستند متوجه میشوند که مساله شخصی نیست و یک اختلاف فرهنگی است ولی وقتی فقط یک نفر شاگرد دارید اوضاع فرق میکند. برای پرهیز از اشتباهات فرهنگی، بعد از آشنایی با شاگردتان کمی در مورد پیشزمینه اجتماعی و توقعات فرهنگی آن قبیل افراد از شخص معلم تحقیق کنید. باید در مورد تماس چشمی، زبان بدن، فضای شخصی (اینکه هنگام صحبت با کسی تا چه میزان اجازه نزدیک شدن به بدنش را داریم) و نقشهای جنسیتی توجه ویژه ای داشته باشید. با دانستن این موارد خواهید فهمید چه حرکاتی ممکن است باعث سوتفاهم های فرهنگی بین شما و شاگردتان شود و میتوانید تمهیدات خاصی برای اجتناب از آنها بیاندیشید.
۲. از اهداف شاگردتان آگاه باشید.
وقتی شاگردتان پول زیادی برای کلاس خصوصی میپردازد، غالباً انتظارات بیشتری نیز از شما خواهد داشت. در شروع کار زمانی را به ارزیابی نیازهای ذهنی شاگرد (چیزهایی که فکر میکند لازم دارد) و نیازهای واقعی (چیزهایی که پس از ارزیابی درمیابید واقعاً نیاز به دانستنشان دارد) او اختصاص دهید. شاگردتان چه چیزی میخواهد یاد بگیرد؟ پس از اتمام کلاسها چه استفاده ای از زبان انگلیسی خواهد کرد؟ دانستن اینکه شاگردتان میخواهد چه چیزی یاد بگیرد، به شما کمک میکند که او را راضی نگه دارید. ولی همچنان باید آنچه واقعاً شاگردتان باید بداند را هم تدریس کنید. مثلاً آیا قسمت خاصی از گرامر زبان هست که شاگردتان در آن ضعیف باشد؟ چه خودش قبول داشته باشد چه نه، آیا نیازی به تمرینات تلفظ دارد یا نه؟ بعد از اینکه نیازهای ذهنی و نیازهای واقعی شاگرد را شناختید، باید با دقت در حد واسط تدریس نیازهای واقعی و برآورده کردن نیازهای ذهنی شاگرد جلسات را مدیریت کنید.
۳. شخصی رفتار کنید.
اگر به تدریس در کلاسهای معمول چند نفره عادت کرده اید، احتمالاً در شروع هر جلسه کلاس خصوصی وسوسه میشوید که دوباره به قالب همیشگی برگردید. ولی در تدریس خصوصی باید شروع جلسه و درس کمی شخصی تر باشد. در آغاز جلسه کمی وقت را صرف برقراری رابطه و نزدیک شدن به شاگردتان کنید. سوالاتی مودبانه پرسیده و کمی گپ بزنید. ایجاد این فضا و برقراری این روابط برای موفقیت در تدریس خصوصی بسیار اهمیت دارد. همچنین برای آماده شدن او به یادگیری هم بسیار خوب است. اصلاً فکر نکنید که صرف وقت برای معاشرت در شروع کلاس بیهوده است. درواقع شاگردتان پرسیدن سوالات مودبانه، مهارتهای مکالمه، گوش دادن و تلفظ را حین صحبت با شما یاد گرفته و تمرین میکند.
۴. کلاس و درسهایتان را کاربردی سازید.
احتمالاً تا بحال دریافته اید که وارد کردن مسایل زندگی روزمره در محتوای دروس چقدر مهم است. نوشته ها و فیلمهایی که برای انگلیسی زبانان بومی خلق شده اند، برای شاگردانی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم (ESL) میاموزند چالشی متفاوت را ایجاد میکنند. البته تنها راه کاربردی کردن درس و کلاس وارد کردن مسایل مربوط به زندگی روزمره نیست. تا میتوانید از متون و منابع و مثالهایی استفاده کنید که شاگردتان بعد از اتمام دوره با آنها برخورد خواهد داشت. مثلاً یادداشت های تجاری یا متون آکادمیک. وقتی تمرینی به شاگردتان میدهید سعی کنید در همان راستایی باشد که او در آینده از زبان انگلیسی استفاده خواهد کرد. در حد امکان اهداف نهایی شاگردتان از زبان آموزی را وارد منابع درسی وتکالیفش کنید. با انجام اینکار او را در استفاه آتی اش از زبان انگلیسی یک گام به پیش میاندازید.
۵. زبان آموز را بیکار نگذارید.
مرور تکالیف زبان آموز در کلاس خصوصی شاید به نظر مهم و باارزش نیاید اما با اینکه کارهای مهمتر و جذابتری برای انجام دادن هست هنوز هم بررسی توانایی های شاگرد در مورد مطالب جلسه قبل حائز اهمیت است. شما به عنوان مدرس باید بدانید که شاگردتان چه چیزهایی را آموخته و چه چیزهایی را متوجه نشده است تا بتوانید مطالب مناسب این جلسه را تدریس کنید. پس بجای اینکه شاگردتان ساکت و بیکار بنشینید تا شما تکالیفش را اصلاح کنید، چندکارگی پیشه کنید. یعنی مثلاً تکلیف جداگانه ای را حاضر داشته باشید و اول کلاس که شما مشغول اصلاح تکالیف جلسه قبل هستید، او نیز بر روی آن تمرین یا امتحان کار کند. اینگونه آغاز کردن کلاس مزایای بسیاری دارد. اول اینکه هنگام اصلاح تکالیف جلسه قبل، عذاب وجدان اینرا نخواهید داشت که وقت کلاس را هدر میدهید. دوم اینکه چون شاگردتان وقت خالی و بیهوده ای حین جلسه ندارد، حس نخواهد کرد که نسبت به پولی که پرداخت کرده است توجه و دقت لازم را از سمت شما دریافت نمیکند. سوم اینکه برای آماده کردن ذهن شاگرد برای یادگیری درس این جلسه هم روش خوبیست. برای تکلیف جداگانه اول کلاس گزینه های زیادی در اختیار دارید. از مطالب جلسات قبل امتحان بگیرید، در مورد مهارتی که امروز میخواهید تدریس کنید او را بسنجید، تمرین درک مطلب بدهید، تکلیف شنیداری بدهید یا تمرینات گرامری بدهید تا ذهنش درگیر موضوع درس امروزتان شود. انجام هر کدام از این موارد در شروع جلسه مفید واقع خواهد شد.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *