تکنیک سایه

اگر مهارت لیسنینگ شما ضعیف است و میخواهید آن را تقویت کنید حتما تکنیک سایه را امتحان کنید. اما تکنیک سایه چیست و چگونه باید آن را انجام داد ؟

یکی از آسان ترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انجام تکنیک سایه (شادویینگ) است .  این تکنیک علاوه بر این که به مهارت شنیداری شما کمک میکند تلفظ و لهجه شما را بهبود میبخشد. روش کار به این صورت است که شما یک فایل صوتی را گوش میدهید و همزمان با آن تکرار میکنید . اما شما در این حین باید نکاتی را رعایت کنید . همراه ما باشید تا مراحل انجام این تکنیک را با هم بیاموزیم.

نحوه اجرای تکنیک shadowing در سه مرحله

سعی کنید فایل صوتی که گوش میدهید حتما مربوط به یک فرد بومی باشد تا شما بتوانید تلفظ و لهجه اصلی را به خوبی یاد بگیرید.

مرحله اول: شنیدن دقیق

فایل صوتی خود را پلی کنید و به دقت گوش دهید . سعی کنید هر چه را که میشنوید به خوبی درک کنید . اگر احساس میکنید که نیاز دارید دوباره به فایل گوش دهید حتما این کار را انجام دهید . لازم نیست حتما شما معنی همه کلمات را متوجه شوید . سعی کنید درک کلی از متن و ماجرا اصلی داشته باشید.

تکنیک سایه

مرحله دوم: تکرار شنیده‌ها با کمک متن

نوبت تکرار جملات میرسد . بار دیگر فایل صوتی را پخش کنید . این بار سعی کنید هر چه را که میشنوید سریعا تکرار کنید . به تمام جزئیات توجه کنید حتی به مکث ها هم دقت داشته باشید. اگر فکر میکنید حتما به متن نیاز دارید ، آن را تهیه کنید و همزمان با پخش فایل آن را تکرار کنید .

بعضی از زبان آموزان میگویند که سرعت صحبت کردن فایل بسیار زیاد است و جا میمانند . برای شروع ممکن است شما با چنین مسائلی مواجه شوید .اصلا مشکلی ندارد شما میتوانید وارد تنظیمات دستگاه پخش کننده فایل شوید و سرعت آن را کم کنید .

در این مرحله سعی کنید لغات جدید را پیدا کنید و معنای آن را در دیکشنری بای خود پیدا کنید .

 

بیشتر بخوانید : نکات مهم و کاربردی  برای لیسنینگ آیلتس

 

مرحله سوم: تکرار بدون متن

این مرحله دقیقا مشابه مرحله قبلی است با این تفاوت که شما دیگر نباید از متن استفاده کنید و بدون در دست داشتن متن ، جملات را تکرار کنید .

درست است که این روش بسیار وقت گیر است اما مطمئن باشید تاثیر آن را به سرعت خواهید دید پس نا امید نشوید.

تکنیک شادویینگ

تکنیک سایه چه جاهایی کاربرد دارد؟

شما در این زمینه هیچ محدودیتی ندارید و میتوانید هر چیزی را که میشنوید سریعا تکرار کنید . برای مثال  اخبار ، فیلم ، آهنگ و …نیز میتواند جز این روش ها باشد .

در انجام این تکنیک تنوع داشته باشید و روش های مختلف را امتحان کنید .

استاد شانژاد برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی زبان آموزان عزیر کلاس های بحث آزاد را برگزار میکند . شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *