اسکنینگ و اسکیمینگ

دو تکنیک اسکنینگ و اسکیمینگ دو راهکار فوق العاده برای تندخوانی در بخش ریدینگ آزمون های بین المللی هستند. این تکنیک ها به شما کمک میکنند که با افزایش سرعت خواندن ، تمرکز خود را بر روی درک مفاهیم اصلی متن بگذارید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید. ما در این مطلب به شما میگوییم که چگونه و با چه مراحلی از این دو تکنیک را استفاده کنید و چه مزایایی دارد.

 

تکنیک اسکیمینگ (skimming) چیست؟

تکنیک اسکیمینگ به مرور اجمالی متن میپردازد به این معنا که شما کل متن را نمیخوانید .این تکنیک به شما کمک میکند ایده های کلی و اصلی متن را بهتر پیدا و درک کنید. برای انجام اصولی تکنیک اسکیمینگ باید مراحلی را طی کنید و بدانید که دقیقا باید چه چیزی را بخوانید.

در تکنیک اسکیمینگ شما باید از عنوان اصلی مطلب شروع کنید و آن را بخوانید و سپس به سراغ پاراگراف اول بروید و پاراگراف اول را بخوانید تا درک کلی از متن داشته باشید. سپس نوبت عنوان های اصلی و فرعی است . این عنوان را چک کنید و اولین جمله از چند پاراگراف را مطالعه کنید . در انتها اگر متن شما نتیجه گیری داشت آن را هم بخوانید.

چه زمانی از تکنیک اسکیمینگ استفاده کنیم؟

۱- متن شما غیر داستانی باشد.

۲- زمانی کمی دارید.

۳- حجم مطالب زیاد است.

۴- به جزئیات متن نیاز نداشته باشید.

 

اسکنینگ و اسکیمینگ

تکنیک اسکنینگ (scanning) چیست؟

یکی دیگر از تکنیک های تند خوانی ، تکنیک اسکنینگ است . این تکنیک برعکس تکنیک اسکیمینگ است و به جزئیات متن توجه زیادی دارد. در این تکنیک هم کل متن را نمیخوانیم ولی در بین پاراگراف ها به دنبال اطلاعات خاص میگردیم.

برای شروع انجام تکنیک اسکنینگ باید ابتدا بدانید که دقیقا قرار است دنبال چه چیزی باشید. پس هدفتان را تعیین کنید . یک مداد بردارید و متن را بخوانید و به اسامی ، تاریخ ها ، مکان ها و… دقت کنید و اطلاعات مورد نظر را رنگی کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نظرتان را سریع تر پیدا کنید.

این کار دقیقا مشابه کاری است که در هنگام پیدا کردن کلمات در دیکشنری انجام میشود.

 

بیشتر بخوانید : تکنیک های ریدینگ آیلتس

 

چه زمانی از اسکنینگ استفاده کنیم؟

۱- زمان کمی دارید.

۲-دنبال اطلاعات خاصی هستیم.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید در خواندن متون از این دو تکنیک اسکیمینگ و اسکنینگ به صورت همزمان استفاده کنید.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *