روش استفاده از دیکشنری

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستیدحتما برای یک بار هم که شده از دیکشنری (فرهنگ لغت انگلیسی) استفاده کرده اید . دیکشنری یک کتاب شامل تعداد زیادی لغت انگلیسی به همراه ترجمه و تلفظ آن است . ممکن است خیلی از زبان آموزان که تازه شروع به یادگیری زبان کرده اند با آن آشنا نباشند و طرز استفاده از آن را ندانند . به همین دلیل امروز باهم به بررسی روش استفاده از دیکشنری میپردازیم زیرا برای شما بسیار کاربردی است و حتما به درتان خواهد خورد.

 

۱- انتخاب دیکشنری

اگر برای خرید دیکشنری اقدام کردید مطمئنا در کتاب فروشی ها با تعداد زیادی کتاب فرهنگ لغت انگلیسی مواجه میشوید که نمیدانید کدام مناسب شما است .مثلا شما دیکشنری های انگلیسی به فارسی ، انگلیسی به انگلیسی و دیکشنری تصویری را میبینید که خود این دیکشنری ها شامل دو نوع تخصصی و غیر تخصصی میشوند.

شما باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید .دیکشنری تخصصی شامل دیکشنری های فنی ، پزشکی ، اشعار ، زیست شناسی و …. میشود. شما با توجه به هدفی که دارید میتوانید یکی از این ها را خریداری کنید مثلا اگر در رشته کامپیوتر تحصیل میکنید و میخواهید مقالات مربوط به این رشته را بررسی کنید بهتر است از دیکشنری تخصصی کامپیوتر استفاده کنید. . در دانشگاه ها ، مدارس و کلاس زبان ها معمولا یک دیکشنری خاص را به زبان آموزان معرفی میکنند تا استفاده از آن برای همه راحت باشد .

۲- مطالعه مقدمه دیکشنری

بعد از خریداری دیکشنری نوبت به استفاده از آن میرسد. اما از کجا شروع کنیم؟ بهترین کار این است که به مقدمه دیکشنری مراجعه کنید و آن را بخوانید تا اصلی ترین بخش های آن را درک کنید. در مقدمه معمولا اطلاعاتی در موردمخفف کلمات ، علامت های تلفظ ، شکل نوشتاری کلمات و…. به شما داده میشود که باعث میشود شما راحت تر از دیکشنری استفاده کنید. برای مثال اگر شما “not” را بشنوید، ممکن است این “knot” هم باشد. بنابراین دیکشنری به شما در این باره کمک می‌کند.

 

۳- یادگیری مخفف کلمات

همان طور که گفتیم در قسمت های مختلف دیکشنری شما کلماتی را مشاهده می کنید که به اختصار نوشته شده است و ممکن است متوجه نشوید که مخفف چه کلمه ای است .نگران نباشید چون معمولا در ابتدای دیکشنری لیستی از این مخففات وجود دارد.

برای مثال “adj.” مخفف کلمۀ (صفت)”adjective” می‌باشد و به شما نوع کلمه‌ای که دنبال آن هستید را ارائه می‌دهد. “advb” مخفف کلمه (قید) “adverb” میباشد.

 

۴- مطالعه راهنمای تلفظ

در کنار ترجمه هر کلمه ، تلفظ آن را مشاهده میکنید . ممکن است در نگاه اول متوجه چگونگی خواندن آن نشوید به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم این علامت ها را یاد بگیرید و به قسمت راهنمای تلفظ در دیکشنری مراجعه کنید.

  • تلفظ کلمات بین دو خط مورب (\ \) قرار می‌گیرید و با حروف کج نوشته می‌شود.
  • علامت (‘) قبل از حرفی که دارای استرس قوی است میآید. علامت (“) نشان‌دهندۀ استرس دوم است. و برای استرس سوم علامتی وجود ندارد.برای مثال، تلفظ کلمۀ penmanship  اینگونه است: /ˈpenmənˌSHip/.
  • علامت (ə) نشاندهندۀ صدای بدون استرس است.این علامت معمولاً بین یک صدای استرسدار که پس از آن هم \r\ یا \l\ قرار می‌گیرد. مانند کلمۀ sour که تلفظ آن می‌شود: /ˈsou(ə)r/
  • علامت \ä\ نشان‌دهندۀ نوعی صدا مانند صدای “a” است که  در کلماتی مانند “caught” یا “fought” پدیدار می‌شود.این را با علامت\a\  که صدایی مانند  “a” دارد و در کلماتی مانند”mat ” map” و “snap” پدیدار می‌شود، مقایسه کنید. پس نتیجه می‌گیریم که  لزوماً یک کلمه برای داشتن صدای “a” به حرف “a” نیازی ندارد.

۵- نحوه پیدا کردن کلمه مورد نظر در دیکشنری

ترتیب کلمات در دیکشنری به صورت حروف الفبا است . به این صورت که فرض میکنیم میخواهیم کلمه cat را پیدا کنیم . ابتدا وارد بخش c  میشویم و سپس در همان بخش c  به دنبال حرف a  و سپس به دنبال حرف t  میگردیم.

بعضی مواقع ممکن است شما دچار اشتباهاتی شوید . مثلا کلمه knife  به صورت نایف خوانده میشود و ممکن است شما برای پیدا کردن این کلمه به بخش  n  مراجعه کنید در حالی که باید به بخش k بروید . پس حتما حواستان به املا کلمات باشد تا بتوانید به راحتی آن را پیدا کنید.

روش استفاده از دیکشنری

۶-توجه به کلمات راهنما

معمولاً یک یا دو کلمه در قسمت بالای هر دو صفحه وجود دارد که به شما نشان می‌دهد چه نوع کلماتی در آن صفحه وجود دارند. این کلمات به شما کمک می‌کنند که کلمات موردنظر خود را سریع‌تر و آسان تر پیدا کنید.

برای مثال،اگر دنبال کلمۀ  “bramble” هستید، آن را در بخش “B” جستجو می‌کنید. ممکن است بخواهید برای این کار به‌دنبال کلمات راهنما باشید و زمانی که به صفحه‌ای که کلمات راهنمای آن “braid ,bread” هستند  رسیدید می‌توانید کلمۀ موردنظر خود را پیدا کنید، چون کلمۀ “bramble” همانند این کلمات با حروف “b-r-a” و یا حروف “b-r” آغاز می‌شود.
دیکشنری همیشه به ترتیب حروف الفبا است. بنابراین کلمۀ bramble قبل از کلمه bread می‌آید.

 

۷- مرور کلی هر صفحه

به دنبال هر کلمه ای هستید باید صفحات را به دقت نگاه کنید و به حروف قبل و بعد حرف مورد نظرتان توجه کنید تا آن را رد نکنید.

مثلا  کلمۀ futile  با حروف “f-u-t” آغاز می‌شود، شما باید تمام کلماتی که با “f-u-r” “f-u-s” آغاز می‌شوند را رد کنید تا  به بخش”f-u-t”  صفحه برسید.

 

۸- مطالعه تعریف کلمات

حالا که کلمه مورد نظرتان را پیدا کردید نوبت به بررسی معنی آن کلمه میشود . ممکن است یک کلمه چندین معنی داشته باشد ولی معمولا رایج ترین آن را در ابتدا مینویسند.  در کنار معنی کلمه شما اطلاعت دیگری را میبینید که در زیر به آن اشاره شده:

  • تعریف کلمه
  • نمادهای آواشناسی برای تلفظ صحیح
  • اجزای کلمه: اینکه آیا یک کلمه اسم (N)، فعل (V)، صفت (ADJ)، قید (ADV) و یا حرف اضافه (Prep) است.
  • قابل شمارش (به عنوان مثال کتاب) و یا غیر قابل شمارش بودن کلمه (مانند پول)
  • شکل جمع و جمع های استثنا، به عنوان مثال ‘children’ برای child و ‘women’ برای woman.
  •  کلمات مترادف و متضاد ممکن (در صورتی که کلمه مترادف یا متضاد داشته باشد)
  • سیاق کلام (رسمی یا غیر رسمی بودن کلمه)
  • در مورد افعال (گذشته ساده و اسم مفعول و اسم مصدرافعال)
  • در مورد افعال (افعال عبارتی ممکن) به عنوان مثال ‘Bring about’ که به معنی موجب شدن ، و یا ‘Gulp down’، که به معنی بلعیدن است.
  • مثال هایی برای کلمات که معمولا با حروف خوابیده نوشته می شوند.
  • منشاء یا ریشه کلمه، که اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه یک کلمه می دهد (تمام فرهنگ های لغت شامل این ویژگی نمی شوند).

روش استفاده از دیکشنری

زبان آموزان معمولا با دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی کمی چالش دارند . به این دلیل که معنی کلمه به انگلیسی توضیح داده شده و ممکن است آن ها بخشی از آن را متوجه نشوند . معمولا ترجمه کلمات به زبان بسیار ساده توضیح داده میشود تا حتی کسانی که مبتدی هستند متوجه منظور کلی شوند . اما اگر شما همچنان متوجه معنی کلمه نشدید بهترین راه این است که کلمات جدید را دوباره در دیکشنری پیدا کنید.

معرفی چند دیکشنری خوب

Cambridge Learner’s Dictionary
Longman Active Study Dictionary
Oxford Wordpower Dictionari
Cambridge Advanced Learner’s Dictionary
Longman Dictionary of Contemporary English
Oxford Advanced Learner’s Dictionary

روش استفاده از دیکشنری

استفاده از دیکشنری آنلاین

دیکشنری های آنلاین معمولا بر روی همه سیستم ها و موبایل ها قابل نصب است . این دیکشنری ها در صورتی که استاندارد باشد بسیار راحت و کاربردی است و شما کافیست که کلمه را سرچ کنید تا معنی آن را مشاهده کنید.حتی در بعضی از این دیکشنری ها تلفظ را به صورت صوتی برای شما پخش خواهد کرد .

روش استفاده از دیکشنری

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و روش استفاده از دیکشنری را آموخته باشید . اگر به دنبال تقویت مهارت اسپیکینگ خود در زبان انگلیسی هستید ما به شما شرکت در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه استاد شانژاد را پیشنهاد میدهیم.شما با شرکت در این کلاس ها میتوانید در عرض چند ماه به صورت روان صحبت کنید.

تماس

گروه آموزشی شانژاد
۲۲۹۰۲۱۳۳
۰۹۱۲۳۱۰۹۸۵۶

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *